Hvad mener vi, når vi siger ’effektiv IT-drift’?

En effektiv IT-drift betyder først og fremmest, at tingene skal fungere efter hensigten, og når der er brug for det. Det betyder en mere eller mindre bekymringsfri IT-drift uden uforudsete hændelser og for meget nedetid.

Derudover mener vi, at effektiv IT-drift handler om at kunne vælge til og fra. Din IT-løsning skal være tilpasset din virksomheds konkrete behov, og derfor skal den kun indeholde de elementer, I har brug for. En effektiv IT-drift er altså en, der er skåret ind til benet, så der ikke bruges tid og ressourcer på unødvendige elementer og ydelser.

Få den hurtige forklaring af ‘effektiv IT-drift’ i videoen med vores direktør, Stefan.

Hvad er IT for din organisation?

Det første spørgsmål, vi stiller stort set alle vores kunder, er ’Hvad er IT for din organisation’?

Er IT ikke andet end en træls omkostning, der gerne skal være så lav som mulig, så sidder du højst sandsynligt enten i en meget utraditionel organisation, eller også har I et skævt syn på IT. Det kan måske lyde lidt firkantet, men passer du ind i denne ”kasse”, så hæng på og lad os give dig vores perspektiv.

Vi mener nemlig, at IT bør ses som en række værktøjer, der kan understøtte dine forretningsprocesser. Det kan enten være ved at gøre dem bedre, billigere, hurtigere eller mere sikre. Deler du denne mening om, at IT for din organisation er et middel til at understøtte processerne, så er I allerede godt på vej mod effektiv IT.

Ud fra denne opfattelse bør IT-afdelingens vision være at understøtte virksomhedens strategi, vision og processer. Gør den ikke det, er det her I skal starte. Uanset størrelsen på din organisation er det altid en god ide at få eksterne fagfolk til at hjælpe med din IT-strategi og -taktik, da det som IT-ansvarlig er svært at have et objektivt og komplet billede af, hvordan IT-visionen understøttes bedst muligt.

Din IT skal understøtte din forretning

For os handler effektiv IT-drift om, at den IT, du har, skal understøtte din virksomheds forretningsprocesser – hverken mere eller mindre. Har du al mulig IT, som ikke skaber nogen reel værdi for din forretning, bruger du sandsynligvis unødvendig tid og penge på vedligeholdelse, og så kan du sikkert lige så godt undvære det. Derfor hjælper vi også vores kunder med at skære ind til benet og sikre, at de ting, der bliver brugt tid på, rent faktisk skaber værdi for virksomheden.

IT-drift kan godt være sjovt

Vi ved alle, hvor dødirriterende det er, når tingene ikke virker, som de skal. For nogle kan det endda skabe større forretningsmæssige problemer, når IT ikke virker, og derfor handler effektiv IT-drift selvfølgelig også om, at din IT skal virke, når du har brug for, at den virker. I manges øjne er IT-driften bare ikke en særlig ophidsende opgave.

Men det en den for os. Det vi synes er spændende og sjovt, er netop at sikre, at din IT-drift er så problemfri som muligt, uden at du skal bruge for meget tid på det. Det sikrer vi blandt andet ved at være proaktive og automatisere så meget vi kan inden for en fast økonomisk ramme. Vi vil faktisk helst høre så lidt som muligt fra vores kunder, for det betyder, at der er få gener og tingene kører, som de skal. Og når de gør det, kan IT faktisk godt være meget sjovt.

Intern vs. ekstern IT-drift

Det leder os til diskussionen om, hvorvidt du skal have IT-funktionen og driften in-house eller hos en ekstern samarbejdspartner. Og det er ikke nødvendigvis en enten-eller diskussion.

Lad os for nuværende antage, at din organisations IT-vision og -strategi er på plads, og at disse understøtter forretningen på den mest optimale måde. Så er det tid til at kigge på, hvilken taktik, du bør udnytte for at skabe mest værdi – her mener vi, hvad skal outsources, hvad skal hostes i Cloud, og hvad skal insources? Hvilken taktik, der er mest optimal for din organisation, afhænger af en lang række parametre, som vil være specifikke for din organisation. Oftest er et mix dog den mest optimale løsning.

IT-oursourcing vs. inhouse IT | Comby

Skaber outsourcing værdi for din virksomhed?

Det kommer ofte bag på mange ledere, hvor mange ressourcer, der reelt bruges på IT-udfordringer i en organisation. Derfor er det vigtigt at have overblik over, hvordan virksomhedens ressourcer anvendes. Hvad der ofte overses, er den tid IT koster for en medarbejder, der måske slet ikke burde bruge tid på IT. Det gælder både tid spildt, mens man venter på, at et IT-problem bliver løst, og det gælder tid brugt på at løse IT-problemerne.

Når du skal vurdere værdien ved at outsource, er det essentielt at vide, hvad din egen IT-afdeling bruger tiden og pengene på i dag. Bruger de tiden på de rigtige ting; og hvad koster de enkelte elementer i IT egentlig? Undervisning

Ofte vil man se, at langt de flest omkostninger går til drift og vedligeholdelse, og der bruges ganske få ressourcer på at sikre, at IT understøtter forretningen. Men det er vigtigt at afsætte ressourcer til at forholde sig til, om de IT-ydelser, der leveres, giver den forventede værdi, eller om der bør indføres nye for bedre at kunne understøtte forretningen.

Som konklusion kan vi sige, at effektiv IT er IT, der er værdiskabende, understøtter din forretning og virker, når du har brug for det. Har du brug for sparring omkring, hvordan du sikrer en effektiv IT-drift, er du velkommen til at kontakte os her.

Gratis e-bog:

4 spørgsmål, der sikrer en effektiv IT-drift

Download vores gratis e-bog, der giver dig 4 konkrete spørgsmål, du bør tage stilling til, hvis du vil sikre en effektiv IT-drift. E-bogen stiller skarpt på, hvad du bør overveje ift. outsourcing af din IT samt valget af IT-leverandør. 

E-bog om outsourcing og IT-drift | Comby